کد خبر: ۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶- 12 July 2020
ویژه نامه "عماد ملت "-۱۰

آیت‌الله کعبی: شورای نگهبان راه نفوذ آمریکا به کشور را سد کرده/ فقها و حقوقدانان شورای نگهبان از مفاخر علمی و حوزوی هستند

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: شورای نگهبان، سد مستحکمی در برابر استبداد، استکبار و مطامع دشمنان اسلام و نظام، بویژه آمریکا بوده است.
آیت‌الله کعبی: شورای نگهبان راه نفوذ آمریکا به کشور را سد کرده/ فقها و حقوقدانان شورای نگهبان از مفاخر علمی و حوزوی هستند
 
آیت‌الله عباس کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان که به مناسبت ۲۶ تیر سالروز تأسیس شورای نگهبان انجام شد، با اشاره به سالروز تشکیل این شورا گفت: شورای نگهبان نماد مستحکم مردم‌سالاری اسلامی است و با حمایت امام و رهبری و صلابت، قاطعیت و درایت فقها و حقوقدانان این شورا در دوره‌های مختلف در پاسداری از شرع و قانون اساسی، الگویی برای نهاد‌های مشابه در دنیا است.

وی افزود: چه در الگوی دادگاه قانون اساسی و یا الگوی شورای قانون اساسی در نظام‌های حقوقی، هیچ الگویی نداریم که همه مصوبات مجلس در یک نهادِ پاسدار قانون و شرع بررسی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: گنجینه گرانسنگ نظریات شورای نگهبان از آغاز تأسیس تاکنون در جهت غنای حقوق عمومی و فقه حکومتی می‌تواند در دسترس پژوهشگران حوزه و دانشگاه قرار گیرد.

آیت‌الله کعبی، دو بازوی فقهی و حقوقی شورای نگهبان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: مجمع مشورتی فقهی شورا در قم و پژوهشکده شورا در تهران که متشکل از فقها و حقوقدانان ارزشمندی هستند، در راستای پاسداری از قانون و فقه، کمک‌های شایان توجهی به شورای نگهبان می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جایگاه علمی اعضای شورای نگهبان را حائز اهمیت دانست و گفت: اعضای فقهی شورای نگهبان از آغاز تأسیس تاکنون همواره از فقهای عادل، برجسته، آگاه به مقتضیات زمان بوده‌اند که کرسی تدریس خارج فقه و اصول داشته‌اند.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه برخی فقهای سابق شورای نگهبان، اکنون جزء مراجع تقلید هستند، ادامه داد: برخی فقهای ساکن تهران جزء شاگردان برجسته حضرت امام (ره) و از بزرگان حوزه به حساب می‌آیند. به‌عنوان نمونه حضرت آیت‌الله جنتی در کنار شهید قدوسی، آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله مصباح یزدی، قبل از انقلاب از مدرسین و مؤسسین مدرسه حقانی بوده‌اند و از لحاظ وزانت اخلاقی در زمره بزرگان حوزه علمیه به حساب می‌آیند.

وی افزود: برخی از اعضای شورای نگهبان از شاگردان بزرگ حضرت امام (ره) بوده‌اند که در تراز بالای فقهی، اصولی و معرفتی هستند و در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت‌های دیگری از جمله در قوه قضائیه داشته‌اند.

آیت‌الله کعبی ادامه داد: فقهایی که در دوره مقام معظّم رهبری به عضویت در شورای نگهبان منصوب شده‌اند نیز از بزرگان حوزه علمیه هستند و اگرچه ترکیب فقها جوان‌تر شده است، اما حتی فقهای جوان در تراز مراجع آینده حوزه‌های علمیه قرار دارند و شأن علمی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی بالایی در حوزه دارند. همچنین کرسی‌های درس خارج آن‌ها از دروس پر رونق و محکم فقهی است.

وی درباره وزانت علمی حقوقدانان شورای نگهبان گفت: نوع حقوقدانان شورای نگهبان در دوره‌های گوناگون از اساتید برجسته حقوق در دانشگاه‌های معتبر مثل دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و امام صادق (ع) بوده‌اند که تجربه تألیف، تدریس و نظارت بر پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری فراوانی داشته‌اند.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه حقوقدانان شورای نگهبان از سوابق کار حقوقی و اجرایی در نهادهای‌های نظام برخوردار هستند و در سطوح گوناگون سابقه مدیریتی دارند، تصریح کرد: آنگونه که از نزدیک همه حقوقدانان فعلی و گذشته شورای نگهبان را می‌شناسم، آن‌ها از مفاخر حقوقی نظام به‌شمار می‌آیند.

وی تصریح کرد: وزانت علمی فقها و حقوقدانان شورای نگهبان باعث شده تا آراء اعضای این شورا، تلفیقی از مباحث فقهی و حقوقی باشد که به‌عنوان رویه‌های حقوقی در حقوق عمومی و مباحث ارزنده فقهی در فقه حکومتی، همواره می‌تواند مورد مطالعه تطبیقی حوزه‌ها و دانشکده‌های حقوقی قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان در ادامه، تحریم اعضای شورای نگهبان توسط آمریکا را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمریکا یک نظام سلطه‌گر و استکباری است که دشمنِ اقتدار، منافع ملی، امنیت ملی و وحدت ملی کشور ما است و نیز دشمنِ رأی ملت و مردم‌سالاری اسلامی است.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه اگر شورای نگهبان نبود استبداد، استعمار، نفوذ و وابستگی به آمریکا در برخی از نهاد‌های عالی نظام صورت می‌گرفت، تصریح کرد: شورای نگهبان، سد مستحکمی در برابر استبداد، استکبار و مطامع دشمنان اسلام و نظام، بویژه آمریکا بوده است.

وی در پایان با بیان اینکه شورای نگهبان به‌خوبی از انتخابات صیانت کرده و دشمن، دوست ندارد این اتفاق بیافتد، گفت: ساختار شورای نگهبان در پاسداری از مردم‌سالاری دینی و رأی ملت و جلوگیری از نفوذ باعث شده دشمنان، جایگاه شورا را برنتابند و همین باعث تحریم اعضای شورای نگهبان، بویژه دبیر و قائم مقام آن شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات