کد خبر: ۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶- 14 August 2017
نشست خبری دکتر کدخدایی برگزار شد؛

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد

دکتر کدخدایی در نشستی خبری به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار، یاد و نام شهدای عرصه رسانه و مقاومت را گرامی داشت.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در نشست خبری با رسانه‌ها که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن و پاسداشت روز خبرنگار؛ با تقدیر از زحمات بی‌شائبه فعالین عرصه رسانه، اظهار داشت: خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان عمل می‌کنند و ما به سهم خود قدردان زحمات ارزشمند این عزیزان هستیم.
وی با اشاره به تلاقی روز خبرنگار و شهادت شهید مدافع حرم، محسن حججی که اخیرا به دست جنایتکاران داعش به شهادت رسید، عروج او را مصداق باز بودن باب شهادت برای عاشقان این راه دانست و تأکید کرد: ‌شهید حججی یکی از راست‌قامتان و رویش‌های انقلاب ما بود که نشان داد نسل جدید نیز به آرمان‌های امام راحل و نظام مقدس جمهوری اسلامی پایبند هستند و برای پاسداری و صیانت از آن جان می‌دهند.
دکتر کدخدایی در ادامه با معرفی آقای علیرضا رضازاده به عنوان مدیرکل جدید روابط عمومی شورای نگهبان از زحمات آقای شیرمحمدی، مدیرکل سابق این نهاد تشکر کرد و گفت: آقای رضازاده از فعّالین عرصه رسانه بوده و در حوزه رسانه ها قلم می زنند و دوستان حوزه رسانه با فعالیت‌های ایشان آشنا هستند. آقای شیر محمدی نیز از همکاران مخلص ما در شورای نگهبان بودند که از زحمات ایشان نیز تشکر می‌کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در تشریح نظرات شورای نگهبان اظهار داشت: در این هفته عدم مغایرت چهار مصوبه با عناوین «طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران...»، «لایحه هوای پاک»، «لایحه اصلاح ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم» و «لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر» به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: «لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به دلیل اینکه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به صورت عادی مجاز نیست با توجه به درخواست رئیس مجلس از رهبر معظم انقلاب و اجازه معظم‌له، واجد ایراد شورای نگهبان قرار نگرفت اما از آنجا که در نامه رئیس مجلس به مقام معظم رهبری، سود متوسط شش درصد برای بازپرداخت منابع برداشت شده از صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده بود و در مصوبه مجلس اشاره شده که تعیین میزان سود بر عهده آئین‌نامه‌ای است که بعداً تعیین می‌شود و با توجه به اینکه این آئین‌نامه تعیین‌کننده همه مراحل است توسط اعضای شورای نگهبان مغایر اصول 57 و 110 قانون اساسی تشخیص داده شد.
دکتر کدخدایی در توضیح ایراد شورای نگهبان درباره طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد گفت: از آنجا که سازمان استاندارد در حوزه سلامت ورود ندارد و مسئولیت کلی به عهده وزارت بهداشت و درمان است، لذا اشکال قبلی شورای نگهبان به این طرح کماکان به قوّت خود باقی ماند.
وی درباره لایحه عضویت دولت ایران در مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی گفت: از آنجا که به دولت اجازه داده شد نسبت به ارائه کمک‌های بلاعوض مستقلا و بدون نظر مجلس عمل کند و همچنین از آنجا که ذیل ماده 2 لایحه تصریح شده که این مجمع اهداف دیگری را نیز می‌تواند تعقیب کند از سوی اعضای شورای نگهبان به ترتیب مغایر اصول 80 و 77 قانون اساسی شناخته شد.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به ایراد شورای نگهبان به «لایحه پیشگیری و مقابله با تقلّب در تهیه آثار علمی» گفت: در تبصره 9 این مصوبه همه مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه زیرمجموعه وزارت علوم مطرح شده‌اند  در حالی که حوزه‌های عملیه زیرمجموعه وزارت علوم نیستند فلذا مقر شد مجلس شورای اسلامی در این زمینه رفع ابهام کند تا شورای نگهبان نظر خود را اعلام کند.

دکتر کدخدایی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس، موضوع برخی رفتارهای نامناسب عده‌ای از نمایندگان؛ مانند برخورد فیزیکی نماینده بیجار با مأمور راهنمایی‌و‌رانندگی و یا عکس سلفی گرفتن با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهد؟ خاطر نشان کرد: بنده اکنون نمی‌توانم اظهارنظر قطعی داشته باشم چرا که تا کنون در شورای نگهبان بحثی در این زمینه مطرح نشده است. اما اینگونه حرکات نامناسب بود و مردم ایران و افکار عمومی انتظار رفتارهای بهتری را دارند و امیدواریم اینگونه رفتارها دیگر تکرار نشود.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره شبهات پیرامون مراسم تحلیف و عدم حضور همه اعضای شورای نگهبان در این مراسم گفت: تحلیف از جهت قانون اساسی هیچگونه مشکلی نداشت. شبهه‌ای که مطرح می‌شود مربوط به سال 80 است که بعضی از اعضای شورای نگهبان تعیین نشده بودند و این شبهه وجود داشت که آیا شورای نگهبان از جهت حقوقی وجود دارد یا نه؟ اما حضور اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف که در اصول مختلفی از قانون اساسی مطرح شده است مثل طرح های دو فوریتی، آقایان(اعضای شورای نگهبان) در این زمینه نظرشان این است که حداقلی از اعضای محترم شورای نگهبان هم در مجلس حضور داشته باشند اشکالی ندارد و بر مبنای سیاق موارد قبلی حتی اگر حداقل اعضا نیز در مراسم باشند اشکالی متوجه این مراسم نخواهد بود و تحقق یافته، البته در مراسم اخیر نیز ۸ نفر از ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان حضور داشتند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نظر شورای نگهبان نسبت به مصوبه مجلس پیرامون کاهش مجازات قاچاقچیان مواد مخدر و ملاحظات مربوط به آن از جمله تخصیص سهمیه مواد مخدر به معتادان، چیست؟ گفت: هنوز این موضوع به شورای نگهبان ارسال نشده است. البته قانون مصلحت‌سنجی اولیه و ضرورت تصویب مصوبات را بر عهده مجلس شورای اسلامی قرار داده است اما قطعا در مرحله اظهارنظر شورای نگهبان، اگر مغایرتی با قانون اساسی و شرع باشد، اعضای محترم اعلام نظر خواهند کرد.
یکی از خبرنگاران درباره میزان پیشرفت بررسی مفهوم رجل سیاسی در شورای نگهبان پرسید، سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد:‌ هفته گذشته اولین جلسه برای رسیدگی و تبیین این موضوع برگزار شد و گزارش‌های نهادهای مختلف از جمله پژوهشکده شورای نگهبان، مراکز مختلف پژوهشی و آیین‌نامه قبلی شورا در این باره مورد بحث قرار گرفت. این جلسه نزدیک به چهار ساعت ادامه داشت و احتمالاً یک یا دو جلسه دیگر نیز برگزار خواهد شد که ان‌شاءا... به محض رسیدن به نتیجه، موضوع اعلام خواهد شد.
دکتر کدخدایی درباره واسطه قرار دادن حقوقدان سابق شورای نگهبان جهت اعلام انصراف آقای احمدی‌نژاد از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بحث صلاحیتها در انتخابات ریاست جمهوری، موضوع احراز صلاحیت مطرح است. موضوع رد صلاحیت مربوط به داوطلبان انتخابات مجلس است. به هر حال اگر کسی مراجعه کند دلایل رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیت وی را اعلام خواهیم کرد اما رسمی داریم که افراد محترم را مستقیماً‌ یا با واسطه در صورت عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت مطلع می‌کنیم که در این مورد تلفنی به آقای الهام گفتیم که  به دلیل عدم احراز صلاحیت آقای احمدی‌نژاد، به ایشان اعلام کنند اگر بخواهند قبل از اعلام رسمی ما می‌توانند انصراف دهد که خبری نشد.
عضو شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره بار مالی «طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» گفت: اینکه بار مالی طرح از کجا تأمین شود را مجلس باید اعلام کند. البته هنوز این طرح به دست ما نرسیده است و با وصول طرح اظهار نظر خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوال درباره قانون جامع انتخابات و لایحه مدیریت یکپارچه شهری گفت:‌ در باره قانون جامع انتخابات جلساتی با رئیس مجلس، وزیر کشور و رؤسای کمیسیون‌ها‌ی مجلس داشته‌ایم و قرار شد که کارگروه مشترکی در این‌باره تشکیل شود. البته ما نمایندگانی برای معرفی به این کارگروه تعیین کردیم ولی به هر حال موضوع باید نهایتا در مجلس طرح شود تا مبنای اظهارنظر نهایی توسط شورای نگهبان قرار گیرد.
دکتر کدخدایی یادآور شد؛ نسبت به تهیه لایحه مدیریت یکپارچه شهری توسط دولت بی‌اطلاع هستم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون موضوع رجل سیاسی و اظهارنظر عضو حقوقدان شورای نگهبان مبنی بر عدم صلاحیت آیین‌نامه نویسی در این باره توسط شورای نگهبان، تأکید کرد: آنچه که شورا درباره تعیین مصادیق رجل سیاسی بر عهده دارد طبق سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، تعیین شاخص‌ها و مصادیق رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن است و موارد دیگر نیز از طریق تفسیر قانون اساسی توسط شورای نگهبان قابل بررسی است.
دکتر کدخدایی در پایان این نشست خبری، درباره ادعای مطروحه درباره قانون‌شکنی اعضای شورای نگهبان در فتنه 88 خاطرنشان کرد: ‌شورای نگهبان در سال 88 در چارچوب قانون به وظایف خود عمل کرده است و اگر کسی در این باره ادعاهایی دارد می‌تواند با مستندات اعلام کند؛ شورای نگهبان در این موضوع مظلوم واقع شده است و رسانه‌ها می‌توانند در این باره از عملکرد شورای نگهبان دفاع کنند.
--------------------

گزارش تصویری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات