کد خبر: ۵۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲- 16 November 2018
بررسی کارنامه مبارزاتی آیت‌الله جنتی از لابه‌لای اسناد ساواک(1)

دبیــرِ دوران دیــده

بخشی از کتاب «آیت‌الله احمد جنتی» جلد شصت و یکم از مجموعه کتاب‌های «یاران امام به روایت اسناد ساواک»، کتابی که در بهار 1397 اولین چاپ آن توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات وارد بازار نشر شد.
اشاره:
آیت‌الله احمد جنتی را معمولا با نهاد شورای نگهبان و اظهار نظرهای صریح و انقلابی‌اش می‌شناسند. ویژگی‌هایی که باعث می‌شود در چهارمین دهه از حیات سیاسی‌اش در جمهوری اسلامی ایران همچنان خاری در چشم دشمنان و قانون‌شکنان باشد. دبیر دوران دیده شورای نگهبان آنقدر در صیانت از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موفق بوده که همیشه آماج تهمت‌ها و حملات ناجوانمردانه‌اشخاص و گروه‌های قدرت‌طلب و انحصارگرا واقع شده است. این هجوم کینه‌توزانه اگر چه به شخص او اما در واقع برای تخریب شورای نگهبان و جایگاه صیانت از قانون اساسی انجام می‌شود. آیت‌الله جنتی اما در تمام این سال‌ها همه تهمت‌ها را به جان خریده و پا پس نکشیده است. وقتی رسانه‌های بیگانه موج سنگین تبلیغاتی برای رأی ندادن به او در انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان را به راه‌انداختند؛ آیت‌الله با همان جثه نحیف و محاسن سفید برای اولین بار در تبلیغات تلویزیونی نامزدهای خبرگان حاضر شد اما نه برای تبلیغ خود که صرفا به شایعات و شبهاتی که پیرامونش مطرح می‌شد، پاسخ داد. از اتومبیل شخصی‌اش که یک پراید بود گفت تا لطیفه‌هایی که برایش می‌سازند. شاید همین مواجهه صمیمی و رو در رو با مخاطبان بود که باعث شد تیر دشمنان کینه‌توز به سنگ بخورد و علی‌رغم تبلیغات وسیع و پر دامنه‌شان مجددا با رأی مردم به مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کند. آیت‌الله جنتی با رأی نمایندگان خبرگان به ریاست این مجلس هم رسید تا مشخص شود سم‌پاشی‌ها و شایعه‌پراکنی‌های بیگانگان اگرچه باعث زحمت است اما تأثیری در روند تصمیم‌گیری مردم و نمایندگان‌شان ندارد. همه آنچه گفته شد تنها قسمت کوچکی از شرح احوال ایشان پس از انقلاب اسلامی ایران است اما ما می‌خواهیم از رهگذر اسناد ساواک به سوابق مبارزاتی و قبل از انقلاب آیت‌الله جنتی بپردازیم؛ قسمتی از حیات پر برکت ایشان که شاید کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. به همین منظور از امروز قسمتی از کتاب «آیت‌الله احمد جنتی» جلد شصت و یکم از مجموعه کتاب‌های «یاران امام به روایت اسناد ساواک» در این ستون منتشر می‌شود. کتابی که در بهار 1397 اولین چاپ آن توسط مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات وارد بازار نشر شد و اکنون گوشه‌ای از آن در مقابل دیدگان مخاطبان صفحه پاورقی کیهان قرار می‌گیرد.
تولد و دوران‌ کودکی
آیت‌‌الله احمد جنّتی‌ در سوم‌ اسفند 1305 ﻫ ش برابر‌ با بیستم شعبان 1345 ﻫ ق در خانواده‌ای مذهبی در روستای‌ لادان‌ از بلوک‌ ماربین‌، واقع‌ در سه‌ کیلومتری‌ غرب‌ شهرستان‌ اصفهان‌، چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. جد پدری‌ ایشان به نام «احمد» علاوه بر‌ تحصیل‌ علوم‌ اسلامی‌ به برپایی‌ نماز جماعت‌ و تبلیغ‌ دین‌ و تدریس‌ علوم‌ اسلامی اهتمام ویژه‌ای داشت.
پدرش‌ مرحوم‌ «ملا هاشم»‌ از روحانیون‌ وارسته‌ و بزرگی‌ بود که‌ با وجود شرایط سخت زندگی از شنبه‌ تا چهارشنبه‌ به‌ تدریس‌ علوم‌ حوزوی‌ در اصفهان می‌پرداخت‌ و روزهای‌ پایانی‌ هفته‌ را در محل زندگی‌اش، لادان به‌ سر می‌برد. مرحوم ملا هاشم از محضر عالمان‌ بزرگی‌ همچون‌ «حاج‌ آقا رحیم‌ ارباب‌»، «حاج‌ سیدعلی‌ نجف‌‌آبادی»، «محمد حسن عالم نجف‌آبادی» و «سیدمحمدرضا خراسانی» بهره‌ برده‌ بود. مادر آیت‌‌الله احمد جنّتی‌ نیز علاوه‌ بر خانه‌داری‌  و آموزش قرآن‌، برخی‌ از جلسات‌ مذهبی‌ زنانه را نیز اداره‌ می‌کرد‌:  
«مرحوم مادرم نیز تنها سواد قرآنى داشت و با خواندن و نوشتن کمى آشنا بود و به اصول و آداب دین بسیار مقیّد بود و با صبر و قناعت و آبرومندى زندگى را مى‌گذراند.»
 ‌تحصیلات حوزوی و اساتید
آیت‌‌الله جنّتی‌ آموزش علوم دینی را از خانواده‌اش آغاز کرد و در سنین‌ هشت یا نه سالگی‌ به‌ «مکتب‌خانه‌ سید حسن»‌ در محله‌ی کوهانستان‌، و سپس برای تکمیل تحصیلات‌ به «مدرسه‌ی جد بزرگ» در اصفهان رفت. ایشان این دوره را در مصاحبه‌ای اینگونه بیان کرده است:
«پدرم با همان لباس مبدّل، به مدرسه جدّه بزرگ در اصفهان، براى تحصیل و تدریس مى‌رفت و من هم همراه ایشان، این فاصله را که حدود یک فرسخ بود، پیاده مى رفتم. یادم هست که [هر هفته] شنبه مى‌رفتیم و عصر چهارشنبه برمى‌گشتیم»
علاوه بر پدر، از دیگر اساتید ایشان در این دوره باید حضرات حجج اسلام «سید ابوالقاسم‌ هرندی» ، «سید محمد هاشمی» ، «میرزا محمود معین» ، «حیدرعلی صلواتی»، «روح‌الله امامی» و «سید محمدباقر سدهی» را نام برد. ایشان معانی‌ و بیان‌ را نزد «آیت‌الله سید محمدباقر ابطحی»‌ و «آیت‌الله‌ شیخ‌ احمد فیاض»‌ فرا گرفت‌ و معالم‌ را نیز نزد‌ «حاج‌ شیخ‌ علی‌ مشکاتی»‌ آموخت‌.  
دوران‌ نوجوانی‌ آیت‌الله جنتی با اختناق‌ رضاخانی‌ همراه‌ بود. پوشیدن‌ لباس‌ روحانی‌ برای‌ بسیاری‌ از طلاب‌ ممنوع‌ شده‌ بود و آنها می‌بایست‌ برای‌ پوشیدن‌ آن مجوّز دریافت‌ می‌کردند. آیت‌‌الله جنّتی‌ آن ایام را اینگونه توصیف کرده است:
«در زمان کشف حجاب پدرم که در لباس روحانیت بود به عنوان اینکه روحانیت باید برای لباس روحانیت جواز داشته باشد او را تعقیب می‌کردند و ایشان هم نمی‌توانست با این لباس بیرون بیاید. بعد که وضع بهتر شد با لباس مبدل به مدرسه جده بزرگ اصفهان برای تحصیل و تدریس می‌رفت و من هم همراه ایشان این فاصله را که حدود یک فرسخ بود پیاده می‌رفتم.»
مشاهدات و تجربیات آیت‌الله جنتی در این مقطع حساس چنان تأثیری در شخصیت و منش ایشان برجای گذاشت که وی را به سمت فعالیت‌های انقلابی سوق داد. ایشان در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده است:
«عواملى که شخصیت سیاسى ـ اجتماعى مرا شکل داد، مسائلى نظیر تنفّر از ظلم و بى‌عدالتى، تبعیض، اختلاف طبقاتى و زورگویى بود که از کودکى در وجودم ریشه داشت. انزجار از دستگاه حاکم، به دلیل مخالفت با مظاهر دینى، اشاعه فساد و ظلم به اقشار محروم و ضعیف جامعه، محیط زندگى از خانواده گرفته تا معاشران مسلمان و دوستان و حرکت‌هاى انقلابى، مانند نهضت فداییان اسلام و در نهایت حضرت امام که همه جامعه را هدایت کرد و روحیه‌هاى آماده را بسیج کرد و همه استعدادهاى بالقوّه را فعلیّت بخشید.»
منبع : روزنامه کیهان
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد