کد خبر: ۳۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸- 11 April 2015
حضرت آیت‌الله شب‌زنده‌دار:

تمام کمالات و فضایل وجود مقدس نبی اکرم (ص) در حضرت زهرا (س) نیز متجلی است

حضرت آیت‌الله شب‌زنده‌دار گفت: هر آنچه از کمالات و فضایل در وجود مقدس نبی اکرم (ص) متبلور است در نزد حضرت زهرا (س) نیز متجلی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، در جسله درس اخلاق حضرت آیت الله شب زنده‌دار که در نمازخانه این نهاد برگزار شد وی ضمن تبریک ولادت بانوی گرامی اسلام و امام خمینی (ره) به محضر حضرت ولی عصر (عج) و رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: امیدوارم در سال جدید که آغاز آن با رایحه و عطر فاطمی همراه بود بتوانیم همواره در زمره شیعیان واقعی آن حضرت قرار بگیریم.
حضرت آیت الله شب زنده‌دار همچنین ضمن تسلیت به حضرت آیت الله جنتی به مناسبت درگذشت همسر وی افزود: در دنیا شادمانی و ناگواری ‌همیشه با یکدیگر عجین شده است و من مناسب می‌دانم در اینجا به کلام حضرت امیر (ع) در شهادت حضرت زهرا (س) اشاره کنم که فرمودند: هر دو دوستی باید بالاخره از هم جدا شوند و این سنتی است که خدای متعال در این دنیا قرار داده است.
وی در ادامه با اشاره به مقام و عظمت حضرت زهرا (س) در قرآن کریم و روایات خاطرنشان کرد: ایشان دارای عصمت، علم فوق بشری و هر صفت پسندیده و بزرگی هستند که پدر، همسر و اولاد بزرگوارشان به آن متصف بودند. البته مقام نبوت و امامت استثنا است. نگاهی اجمالی به آیات و روایات ما را به این عظمت رهنمون می‌سازند.
عضو فقهای شورای نگهبان ضمن اشاره به آیه «مودت»‌ که در آن اجر و پاداش دوران رسالت، دوستی اهل بیت (ع) قرار داده شده است، تأکید کرد:‌ دو نتیجه از آیه شریفه (شوری:23) به دست می‌آید. اول اینکه مسأله هدایت و نبوت در نظام آفرینش آن قدر مهم است که اگر آن را از خلقت جدا کنیم، آفرینش موضوعی عبث و بی‌فایده خواهد بود؛ بنابراین نبوت، امامت و هدایت عناصری هستند که باید در کنار خلقت قرار بگیرند تا آفریش معنا یابد. دوم اینکه، پاداش همیشه باید متناسب با فعل و فاعل قرار بگیرد. از همین جا استفاده می‌شود که مقام و منزلت «ذی القربی»‌ که حضرت صدیقه طاهره (س) مصداق بارز آن هستند، باید بسیار ارزشمند باشد تا مودت نسبت به ایشان، پاداش و اجر دوران رسالت و هدایت حضرت رسول (ص) قرار بگیرد. چرا که احترام و مودت یک انسان معمولی نمی‌تواند به تنهایی پاداش و مزد رسالت باشد.
عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از استنادات خود به آیات قرآن کریم به توضیح آیه «تطهیر» (احزاب: 33) پرداخت و با بیان اینکه اهل بیت علیهم السلام در این آیه از هرگونه جهل، گناه، نقصان و آلودگی که از مصادیق رجس است، مبرا دانسته شده‌اند، عنوان نمود: مصداقی روشن‌تر از حضرت زهرا (س) برای اهل بیت پیامبر (س) وجود ندارد. این آیه بیانگر این است که اگر چه ایشان نبی و امام نیستند اما دارای مقام عصمت بوده و قول و عملشان حجت و عمل مطابق آنها واجب است.


وی در ادامه ضمن اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) افزود: مطابق این حدیث حضرت زهرا (س) از حجج الهیه و دارای مقام عصمت کبری و حجت خدا بر سایر امامان معصوم علیهم السلام هستند.
حضرت آیت الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه ترجمه «فاطمه پاره تن من است» از روایت «فاطمة بضعة منی» رسا و فراگیر نیست، تصریح کرد: منظور از این روایت آن است که حضرت زهرا (س) دارای همان مراتب و منزلتی هستند که رسول خدا به عنوان مظهر کمالات، علم و حکمت بدان نائل بودند. چرا که در برخی روایات حضرت امیر (ع) نیز «بضع» رسول خدا (ره) نامیده شده‌اند بنابراین، روایت به روابط پدر و فرزندی و موضوع انساب اشاره نمی‌کند بلکه بیانگر آن است که هر آنچه از کمالات و فضایل در وجود مقدس نبی اکرم (ص) متبلور است در نزد حضرت زهرا (س) نیز متجلی است.
استاد حوزه علمیه قم توجه به دلیل صدور این روایت از جانب پیامبر (ص) را نیز ضروری دانست و افزود: این کلام نورانی بارها از زبان ایشان در مواردی مطرح شد که حضرت زهرا (س) پاسخ مسائل غامض و پیچیده‌ای را که دیگران از بیان آن در مانده بودند، عنوان می‌کردند در این موارد بود که پیامبر می‌فرمودند: «فاطمة بضعة منی.»
وی با اشاره به روایاتی که غضب و آزار حضرت زهرا را مصداق غضب و آزار پیامبر اسلام و خداوند متعال بیان می‌کند اظهار داشت:‌ آیا این مطلب و تنذیر به خاطر آن است که حضرت زهرا دارای رابطه نسبی با پیامبر است؟ آیا فرزند معصوم بودن دلیل بر این فضایل و جایگاه است؟ آیا ابراهیم پسر پیامبر اسلام(ص) نیز دارای همین منزلت است؟ مگر جعفر کذاب فرزند بلافصل معصوم نبود؟ البته فرزند معصوم از باب اینکه احترام فرزند احترام پدر است دارای حرمت است، اما این انتساب دلیل بر مقامات و جایگاه ویژه نیست. فرزند معصوم بودن به تنهایی نمی‌تواند دلیل این باشد که آزار و غضبناک کردن او آزار و غضبناک کردن پبامبر و خداوند متعال باشد بلکه مربوط به کسی است که در بندگی خدا، عصمت، علم و حکمت دارای همان جایگاهی باشد که پیامبر خدا داراست.
عضو فقهای شورای نگهبان به مصادیق دیگری از قرآن کریم مانند سوره کوثر و آیه ایثار و و انبوه روایات مأثور از جانب پیامبر، حضرت امیر و اولاد طاهرین‌شان علیهم اسلام اشاره و تصریح کرد: این موارد به طور وضوح مقام ومنزلت این بانوی معظم را برای هر انسان منصفی، واضح و آشکار می‌سازد.
وی در بخش دوم مطالب خود به نقل حدیث دیگری از امام عسکری (ع) در مورد حضرت زهرا (س) پرداخت و افزود:
خانمی نزد حضرت صدیقه طاهره(س) آمد و راجع به احکام نماز مادر ناتوان خود از ایشان سؤالات متعددی کرد تا جایی که از کثرت آنها خجالت کشید اما آن حضرت با روی گشاده پاسخ فرمودند و افزودند: «پاداشی که خدای متعال برای هر جواب من مقرر کرده بیشتر از فاصله زمین تا عرش خداست که با لؤلؤ و مرجان پر شده باشد».
حضرت آیت الله شب زنده‌دار در ادامه افزود:‌ از این روایت حداقل دو مورد استفاده می‌شود اول آنکه توجه به این روایت به ما می‌آموزد که مطابق سیره آن بانوی گرامی، مبنای محاسبه امور در زندگی ما اعم از امور سیاسی،‌ اجتماعی و فردی باید رضایت خدای متعال باشد. چرا که هر کاری که ما انجام می‌دهیم بر اساس یک محاسبه است و اساساً سبک زندگی و انتخاب انسان بر اساس همین محاسبات استوار است. دوم اینکه، معلوم می‌شود که حضرت زهرا (س) مرجعیت پاسخگویی به سؤالات و مراجعات را در زمان پدر بزرگوارشان نیز دارا بودند. چرا که ظاهراً بعد از وفات پیامبر (س) شرایط ایشان طوری نبود که بتوانند پاسخگوی مراجعات باشند.
وی با بیان اینکه مطابق ادامه این روایت، علمای شیعه در روز قیامت به سبب دو معیار «میزان تحصیل معلومات الهی» و «مجاهدت در ارشاد بندگان خدا» دارای جایگاهی والا و خلعت کرامت هستند افزود:‌ یکی از مصادیق این روایت امام خمینی (ره) هستند. ایشان از همان زمان جوانی در این دو امر شاخص بودند. تا جایی که هم به مرتبه‌ای رسیدند که بسیاری از اهل علم او را اعلم علمای زمان خود می‌دانستند و هم در ناحیه کوشش در پیاده سازی مرضات الهی از هیچ از هیچ خطری نمی‌هراسیدند و می‌فرمودند: اگر کسی ایمان به معاد داشته باشد نمی‌تواند در مقابل ظلم ساکت بنشیند.
وی در پایان با اشاره به اینکه در عالم اسلام بعد از دوران خلافت امیر المومنین (ع)، هیچ عالمی به مانند امام خمینی ره) موفق نشده است حکومتی اسلامی با معیارهای الهی تشکیل بدهد، تصریح کرد: البته نظام اسلامی در ابتدای راه است اما تلاش این است که در آن آرمانهای الهی برای تحقق حکومت اسلامی به ثمر برسد.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد