کد خبر: ۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲- 01 May 2015
آیت‌الله یزدی در دانشگاه دفاع ملی:

همه مردم می‌خواهند در کشور اسلام برقرار باشد

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در ایران جمهوری اسلامی با نظر مردم تأسیس شده است و همه مردم می‌خواهند که در این کشور اسلام برقرار باشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در مراسم روز معلم که در دانشگاه دفاع ملی برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: همه هستی دارای نظام آفرینش که سایه هستی هستند، راهی را که هستی‌بخش در پیش‌ پای آنها گذاشته بدون اجبار می‌پیمایند و هیچ اختیاری ندراند مانند خورشید، ماه و آسمان و زمین ولی تنها انسان است که در بخشی از کارهای خود اختیار و انتخاب دارد و این اختیار بزرگترین امتیاز در آفرینش است.
وی ادامه داد: انسان چون اراده دارد، عاقل است و هستی‌بخش چون اراده تکوینی دارد، حق اراده تشریعی هم دارد و انسان چون اراده دارد حق داشتن عقل را دارد. این سوال مطرح است که عقل کافی است برای اینکه انسان راه خوبی را طی کند یا در کنار عقل شهوت و هوس هم وجود دارد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: عقل توانایی دیدن راه تا پایان آن را ندارد، انسان‌های غربی، مادی یا لائیک به این دلیل که حیات انسان را از تولد تا مرگ بیشتر نمی‌دانند و مرگ را تا پایان می‌بینند، از این عقل و خرد در زندگی فردی و جمعی استفاده می‌کنند؛ حیوان، خوش گذران است یعنی حیوانی است که انسان نام دارد و عقل و اراده دارد اما شهوت و غضب بر او حاکم می‌شود و عقل را کنار می‌گذارد و اساس زندگی او لذت‌جویی می‌شود و سبک زندگی برخی کشورهای غربی را پیدا می‌کند.
آیت‌الله یزدی ادامه داد: این انسان یک حیوان خوش‌گذران و زیبا می‌شود اما در دیدگاه آفرینش پایان راه مرگ نیست بلکه مرگ مرحله‌ای از راه است و بعد از مرگ حیات اصلی وجود دارد منتها انسان جهان بی‌پایان است و لذا انسان دو بعد دارد؛ بعد جسمی و تن و بعد روح و جان که باید روح و جان انسان تربیت پیدا کند و معلم است که انسان را تربیت می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه بین وحی و عقل هیچ وقت تصاد وجود ندارد، گفت: دین‌های تحریف‌شده و تحت تأثیر تمایلات این و آن یا تمایلات کشورها با وحی تفاوت پیدا دارند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اگر همه انبیاء یک جا جمع شوند تفاوتی ندارند بلکه می‌گویند هستی بخش جهان هستی یک مبدأ قدرت بیشتر نیست.
آیت‌الله یزدی با بیان اینکه وحی و خرد دو راهنما و معلم هستند، اظهار داشت: همه ما در سایه معلم بزرگ شده‌ایم اما هر معلمی معلم نیست چه بسیار معلم‌هایی که معلم گمراهی و ضلالت هستند. معلم تا تربیت صحیح نداشته باشد، توانایی تربیت صحیح ندارد. بنابراین دستگاه‌ها و دانشگاه‌های تربیت معلم بر خود معلمان تقدم دارند.
وی خاطرنشان کرد: اگر معلمان متعارف و عادی باشند و غرب زدگی و ریشه تربیت مادی و غربی که در گوشه و کنار کشور و مقالات و اظهارات دیده می‌شود، آن معلم بوی حرف کمونیسم و اومانیستی می‌دهد گرچه رنگی از اسلام را دارد ولی حرف او بوی لائیک بودن را می‌دهد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه می‌خواهم درباره ریشه حق حاکمیت اسلام توضیح دهم گفت: جمهوری اسلامی تأسیس شده است و جمهوری اسلامی است یعنی همه مردم می‌خواهند که اسلام باشد. نه هرچه مردم می‌خواهند ما به آنها بدهیم؛ جمهوری در دیگر جمهوری‌ها به این معنی است که هرچه مردم می‌خواهند باید به آنها داد. مثلاً مردم نمی‌خواهند چادر سرشان کنند، باید گفت آزادید و یا می‌خواهند مشروب آزاد باشد، باید به آنها داد چرا که نظام جمهوری برقرار است.


آیت‌الله یزدی با اشاره به جمهوری‌های مختلف در کشورهای اروپایی و آمریکایی یادآور شد: جمهوری اسلامی مانند جمهوری‌های کشورهای دیگر که هرچه مردم می‌خواهند باید به آنها داد، نیست. بلکه جمهوری اسلامی در چارچوب اسلام است. یعنی خواسته‌های همه در چارچوب اسلام قرار می‌گیرد چرا که اکثریت غریب به اتفاق مردم مسلمان هستند و این مردم نظام را خواسته‌اند وامام را انتخاب کرده‌اند و این نظام را تأسیس کردند. امام خمینی(ره) کسی است که منصوب است نه منتخب.
وی اظهار داشت: پیامبر(ص) که از راه وحی منصوب شده است، دو سمت دارد؛ سمت رسالت و سمت رهبری، امامت و ریاست. برخی آیات هست که غیر از رسالت و امامت پیامبر اسلام را مطرح می‌کند.
آیت‌الله یزدی افزود: رسالت پایان یافته و پیامبر اسلام خاتم الرسل است اما امامت خاتم الائمه نیست، بلکه امام بعد از خود امام گذاشته و پیامبر امامت امام علی(ع) را از روز اول رسالت مطرح کرد.
وی با بیان اینکه دینِ بی رهبر و بی ولی، دین نیست، تأکید کرد: دینی که فرمانده‌ای بالای سر آن نیست که به متدینین بگوید این از دین است و باید رعایت شود و یا این بدعت است که نباید رعایت شود، چنین دینی، دین نیست؛ باید کسی از طرف خدا و ولی نصب شود؛ خدا پیامبرش را نصب کرد و پیامبر(ص) علی(ع) را به ولایت نصب کرد و علی فرزندان خود را. یعنی او از طرف خدا امام، ولی و رهبر است و او در غیبت صغری نوابی داشت و بعد فرمود غیبت کبرای من در پیش است و آن را به فقها به عنوان نیابت واگذار کرد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: حضرات فقهایی که در حوزه های علمیه سراسر کشور یا نجف و یا سایر کشورها حضور دارند، نواب امام هستند وخود رهبر و امام نیستند بلکه نایب و جانشین او هستند. به این معنی که امام آنها را نصب کرده است؛ حالا اگر مردم بپذیرند یا نپذیرند. اگر مردم بپذیرند که واجب است بپذیرند.
آیت‌الله یزدی ادامه داد: فقیهی که واجد شرایط است، براو واجب است خود را برمردم عرضه کند و برمردم نیز واجب است که از او اطاعت کنند و اگر مردم تخلف کنند، فقیه تخلف نکرده بلکه مردم تخلف کرده‌اند.
وی گفت: امام راحل دیدند که شرایط موجود است و گفت که من به کمک مردم نظام طاغوتی را از بین می‌برم و نظام الهی برسر کار می‌آورم؛ این فقیه منتخب مردم نیست بلکه منصوب امام زمان (عج) به عنوان نیابت است و مردم پشتوانه اصلی مسئله اجرای امامت هستند. فقهای عظام حق ولایت دارند نه اینکه به وسیله مردم حق به آنها داده می‌شود. بین قدرت اعمال و توانایی برای اجرا تفاوت وجود دارد؛ فقهای عظام حق ولایت دارند و آنها نواب امام زمان و جانشین او هستند. و ما نیز توفیق یافته‌ایم که در زمانی زندگی کنیم که یکی از برجستگان نواب امام زمان توانست نظام الهی را در قالب حکومت پیاده کند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ما هم اکنون در شرایطی هستیم که فقها نواب امام زمان(عج) هستند و اگر فقیهی از طریق فقها یا مردم انتخاب و وارد حاکمیت شد و حکومت را بدست گرفت و مبسوط الید شد، سایر فقها در حاکمیت دخالت نمی‌کنند؛ می‌توانند فتوا بدهند اما حاکمیت اینکه امروز باید جنگید یا صلح کرد، قرارداد هسته‌ای را تصویب کرد، نباید تسلیم آمریکا شد و دانست که اسرائیل پشت پرده است، با ولی فقیه است.


آیت‌الله یزدی ادامه داد: ما امروز در شرایطی هستیم که ولی فقیه مبسوط الیدی داریم؛ این ولی امر شاه و پادشاه و فرد مستبدی نیست بلکه او ولی‌ای است که نایب امام زمان(عج) در چارچوب مقررات اسلام است و منتخب جمعی از مجتهدان است که او را از بین مجتهدان دیگر انتخاب کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه مجلس خبرگان در عرض ولایت نیست و در طول ولایت است، تصریح کرد: کار اصلی مجلس خبرگان این است که در بین فقهای عدیده‌ای که منصوب امام زمان(عج) است بهترین و شایسته ترین را تشخیص دهد و معرفی کند. آنچنان که بعد از رحلت امام (ره) دشمنان فکر می‌کردند که حکومت اسلامی برچیده شد ولی مجلس خبرگان توانست هدیه الهی که خداوند وجود مقام معظم رهبری را به عنوان هدیه برای زمان ما نگه داشت، معرفی کند تا ایشان کشور را از فتنه و توطئه‌هایی که دشمنان داخلی و خارجی می‌ریزند، نجات دهد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان ناظر بر فقیه است و کمیسیون تحقیق عالی‌ترین کمیسیون مجلس خبرگان رهبری است که بر کار ولی امر نظارت دارد. یعنی این کمیسیون وظیفه‌اش این است که ببیند ولی فقیه اجتهاد، توانایی جسمی و فکری، مدیریت و تشخیص مسائل فکری او آسیب ندیده باشد.
آیت‌الله یزدی با اشاره به ایجاد نظام سه قوه‌ای در جمهوری اسلامی یادآور شد: سبک قانون اساسی و سه قوه بودن انتخابی است که امام راحل انتخاب کرده‌اند که مناسب ترین روش این است که سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه وجود داشته باشد؛ تمام قوایی که زیر برنامه ولی فقیه کار می‌کنند، در مقررات و چارچوب اسلامی و در سایه مقررات اسلامی هستند و به تعبیر رساتر امام(ره)، نمایندگان مجلس آمده‌اند تا اسلام را پیاده کنند.
وی ادامه داد: قوه مجریه‌ای، قوه مجریه است که اسلام را پیاده کند و نمی‌تواند بگوید اسلام نه؛ اگر روزی گفت اسلام نه، اسلام به او می‌گوید شما نه و اسلام بله؛ این اسلامی است که در تاریخ آمده است. و این همه شهید داده شده برای حاکمیت اسلام بوده است، نه آب و نان؛ آب و نان باید باشد اما اول اسلام است نه آب و نان. آب و نان بدون اسلام در غرب و کشورهای کمونیستی وجود دارد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: مسئولان توجه کنند که اسلام برهمه چیز تقدم دارد و حتی در اسلام درباره اقلیت‌های دینی دستوراتی ذکر شده است. بنابراین ولی امر مسلمین منصوب و نایب از طرف امام زمان(عج) است و مجلس خبرگان تشخیص می‌دهد که در بین منصوبین این فرد شایسته‌تر از دیگر افراد است و هر کسی که انتخاب کردند، موظف است در چارچوب اسلام حرکت کند نه تمایلات و نظر شخصی و فردی خود. از این جهت او مشاور هم دارد و مشورت می‌کند ولی شورایی نیست.
آیت‌الله یزدی تأکید کرد: کسانی پیش خود بحث شورایی بودن را مطرح می‌کنند و خیال می‌کنند مقررات اسلامی را می‌توان مانند مقالات، تغییر داد. اما مبانی اصیل اسلامی که مجتهد و فقیه می‌گوید که اگر فقیه شدی حق تقلید نداری حتی در احکام نماز و روزه و به ولی امر مسلمین هم می‌گوید حق ولایتی که به تو داده شده نباید به کسی بدهی لذا شورایی بودن و مشورت کردن مسئله دیگری است.
وی یادآور شد: در شرایطی هستیم که اسلام در کشور حاکم است و دانشگاه‌های ما اسلامی هستند. باید به قانون عمل کرد. قانون گریزی خطرناک است و باید به قانونی که اسلامی است عمل کرد. شش فقیه در شورای نگهبان حضور دارند تا بگویند قانون اسلامی است یا نیست و اگر قانونی اسلامی نباشد به مجلس بازمی‌گردد و اگر به بن بست رسید به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌برم و بن بست را موقتاً می‌شکند.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی