کد خبر: ۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰- 22 July 2015
آیت الله شب‌زنده‌دار در گفت‌وگو با هفته‌نامه آدینه تهران:

هوی و هوس در تصمیمات شورای نگهبان راهی ندارد

حقیقتاً همه به این مسئولیت خطیر توجه دارند و در پی آنند که امر را بین خودشان و خدای متعال تمام کنند. یعنی اگر رایی می دهند هیچ گونه هوی و هوسی جز انجام وظیفه و اجرای شرع مقدس در هیچ مصوبه ای نبوده باشد.
آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقیه شورای نگهبان است که از سال 1392 پس از رحلت آیت‌الله شیخ غلامرضا رضوانی خمینی به عضویت شورای نگهبان منصوب شد. وی که از اساتید برجسته اخلاق در حوزه‌های علمیه می باشد؛ پیش از عضویت در شورا سالها عضو مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان هم بوده است که در این گفت و گو از فلسفه وجود چنین مجموعه ای در کنار شورا هم پرس و جو کردیم.

شورای نگهبان در سه دهه ای که از عمر نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد؛ چه نقشی در حفظ و صیانت از جوهره اسلامی نظام ایفا کرده است؟

این شبها همه مومنین در مناجاتی که در نزد پروردگارشان در دعای افتتاح می‌خوانند می‌گویند: « اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ : تُعِزُّ بِهَا الاِسْلامَ وَاَهْلَهُ ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ ، وَتَجْعَلُنا فیها مِنَ الدُّعاةِ اِلى طاعَتِکَ ، وَالْقادَةِ اِلى سَبیلِکَ»
این یک آرزویی است که اسلام در بحبوحه و بهار عبادت در عین اینکه مومنین را به عبادت دعوت کرده در همان هنگام هم این توجه را بهشان می‌دهد که شما یک دولت اینچنینی نیاز دارید که در سایه آن هم اسلام عزت بیشتری پیدا کند « عزت ذاتی که داریم؛ بلکه به منصه ظهور برسد» و از آن طرف نفاق هم به خواری بیانجامد و این را به ما آموزش می دهد که از خداوند متعال طلب کنید که در این حکومت بی تفاوت نباشید بلکه از یاری کنندگان حکومت باشید.
بنابراین آنچه که برای حکومت مهم و حیاتی است همان چیزیست که در این دعا اسلام به آن توجه می کند. فلسفه شورای نگهبان هم نگهبانی از همین مسئله است و مسئله دیگر که دخالت مردم است.
حکومت اسلامی دو شاخصه مهم دارد یکی اینکه قوانین الهی اجرا شود و دیگر اینکه مردم نقش خودشان را در این حکومت ایفا کنند. هردوی این مولفه مهم بخش عمده ای از آن بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.
بنده فکر می کنم بحمدلله این نهاد مقدس تا به امروز این وظیفه اش را به خوبی انجام داده است و روسفید است به جهت اینکه تکلیف را انجام داده است؛ طبیعتاً هیچ انسانی هم غیر از معصومین مصون از نقص و خطا و کم و کاستی نیست. یعنی مهم این است که آنچه وظیفه اش بوده و حجت بین خودش و خدای متعال بوده است، انجام داده باشد. بحمدالله قضاوت عمومی بر این مبنا بوده است که بزرگانی که در شورا بوده اند چه فقها و چه حقوقدانهای محترم؛ همه تا به حال این وظیفه را به خوبی انجام داده اند و از آراء و حقوق مردم صیانت کرده اند. بحمدالله در همه دورانها و همین دوره ای هم که بنده خدمت بزرگان حضور دارم؛ حقیقتاً همه به این مسئولیت خطیر توجه دارند و در پی آنند که امر را بین خودشان و خدای متعال تمام کنند. یعنی اگر رایی می دهند هیچ گونه هوی و هوسی جز انجام وظیفه و اجرای شرع مقدس در هیچ مصوبه ای نبوده باشد.

شما قبل از اینکه عضو شورا بشوید، سالها در مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان فعالیت داشته اید. فلسفه‌ی این مجمع چه بوده است و در چه سالی تاسیس شده است؟

همانطور که می دانید که شورای نگهبان از شش فقیه و شش حقوقدان تشکیل شده است. برای اینکه مباحث پخته تر و کارشناسی شده تر شود؛ دو مرکز تشکیل شده است که یکسری از حقوقدانها در یک مرکز و یکسری از فقها در مرکز دیگر روی مباحث کار می کنند که بسیار مغتنم هست. مجمع مشورتی فقهی که در قم قرار دارد با بررسی فتاوا و قواعد فقهی و... به بررسی مباحث می پردازد و دستاوردهایش را به فقهای شورا ارائه می‌کند. البته کار حقوقی هم می کند ولی بیشترش فقهی است. یک فرصت بسیار خوبی هم برای فقهای شورا محسوب می شود و واقعا کمک شایانی می کند. جالب اینجاست که بنیانگذار و پیشنهاددهنده اصلی این مجموعه هم رهبر معظم انقلاب بودند که مرحوم آیت الله طاهری را مستقیما ایشان منصوب کردند برای این کار و در واقع خود شورا منصوب کننده نبود. تا وقتی ایشان در قید حیات بودند عهده دار این مسئولیت بودند و بعد از ایشان هم آیت الله مومن مسئولیت را دارا هستند.

منبع: هفته نامه آدینه تهران
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد

صهیونیسم جهانی از صحنه روزگار محو خواهد شد