کد خبر: ۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶- 14 September 2015
سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات:

تصویب نهایی صندوق‌های الکترونیک در شورای نگهبان منوط به طی مراحل مختلفی است

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان از ساخت صندوق‌ نمونه در خارج از کشور به‌سفارش وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک خبر داد و گفت: این صندوق در چند روز آینده به شورای نگهبان ارسال می‌شود.
دکتر ره‌پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در زمینه برگزاری انتخابات الکترونیک در انتخابات اسفندماه 94، گفت: پس از بررسی‌هایی که در وزارت کشور انجام داده‌اند نمونه‌‌ای از صندوق‌‌های الکترونیک ساخته شده، البته این نمونه اولیه‌ای است که فقط از جهت شکل ظاهری و قالب امکان بررسی آن فراهم شده که آن را در وزارت کشور آماده کرده‌اند.
وی با بیان اینکه هنوز این دستگاه نرم‌افزار ندارد و نرم‌افزاری برای آن تهیه نشده و حتی بررسی نیز نشده، افزود: البته از جهت سخت‌افزاری نیز بحث جزئیات سخت‌افزار و تست‌هایی که باید انجام شود نیز مطرح نیست.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان اظهار داشت: فقط نمونه‌ای از شکل ظاهری از این صندوق تهیه شده که قرار است وزارت کشور آن را به شورای نگهبان ارسال کند؛ با توافقاتی که قبلاً صورت گرفته باید مراحل کارشناسی تأیید شود. اگر در بحث‌های کارشناسی در وزارت کشور این صندوق تأیید شد آن را برای بررسی به شورای نگهبان ارسال می‌کنند و در حال حاضر در این مرحله قرار دارد.
ره‌پیک درباره زمان ارسال این صندوق‌ها به شورای نگهبان از سوی وزارت کشور، گفت: نمونه اولیه آن را به خارج از کشور سفارش داده‌اند که از نظر شکلی این صندوق ساخته شده است؛ قالبی از این صندوق‌ها در خارج از کشور ساخته شده و به ایران آورده‌اند و اعلام کرده‌اند: آن را آماده کرده‌ایم و می‌توانیم ارائه کنیم.
وی با بیان اینکه تیم کارشناسی شورای نگهبان آماده بررسی صندوق نمونه الکترونیک است، افزود: اگر قالب، شکل و ظاهر آن در شورای نگهبان تأیید شد، نوبت به مراحل بعدی می‌رسد که بحث قطعات، سخت‌افزار، نرم‌افزار و امنیت نرم‌افزار می‌رسد که باید این مراحل نیز طی شود و فعلاً در این مرحله است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا امکان تست این دستگاه‌ها بدون سخت‌افزار و نرم‌افزار برای کارشناسان شورای نگهبان امکان‌پذیر است یا خیر، گفت: هر کدام یک مرحله‌ای است. طبق برنامه‌ریزی که انجام داده‌اند، این مرحله باید طبق برنامه زمان‌بندی طی شود تا به جایی برسد که مجموعه تکمیل شود.
ره‌پیک اضافه کرد: در نهایت که همه این مراحل، یعنی شکل، ظاهر، سخت‌افزار و نرم‌افزار به‌طور کلی تأیید شد، در آن موقع می‌توانیم بگوییم دستگاه به‌طور کامل تأیید شده است. اگر در این مرحله هم چیزی تأیید شود به‌منزله این است که این قسمت تأیید شده و به‌منزله این نیست که کل دستگاه تأیید شده است، زیرا بحث نرم‌افزار هنوز نیاز به کار دارد و انجام نشده است.
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تأکید بر اینکه تصویب نهایی صندوق‌های الکترونیک در شورای نگهبان منوط به طی مراحل مختلفی است که باید انجام شود، خاطرنشان کرد: چارچوب کلی این مراحل سخت‌افزار، نرم‌افزار و امنیت آن است که وقتی تأیید نهایی در این چارچوب صورت گیرد، می‌توانیم بگوییم که این صندوق‌ها تأیید شده است.
ره‌پیک در پایان تأکید کرد: این صندوق‌های الکترونیک هنوز به شورای نگهبان ارسال نشده، البته وزارت کشور برای طی مراحل کارشناسی مشکلی ندارد و احتمال دارد نمونه این صندوق‌ها در چند روز آینده به شورای نگهبان ارسال شود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی