کد خبر: ۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴- 19 May 2013
یادداشت وارده؛

مسن ترین نامزد ادوار انتخابات چه کسی بود

بنا به حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در سن 79 سالگی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، مقوله سن در انتخابات پیش رو اهمیت خاصی پیدا کرده است، چنان اهمیتی که آیت الله علم الهدی از شورای نگهبان می خواهد که شرط سنی را در بررسی صلاحیت نامزدها لحاظ کند اگرچه که در قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیت سنی برای نامزدها در نظر گرفته نشده است.



بنا به حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در سن 79 سالگی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، مقوله سن در انتخابات پیش رو اهمیت خاصی پیدا کرده است، چنان اهمیتی که آیت الله علم الهدی از شورای نگهبان می خواهد که شرط سنی را در بررسی صلاحیت نامزدها لحاظ کند اگرچه که در قانون انتخابات ریاست جمهوری محدودیت سنی برای نامزدها در نظر گرفته نشده است. آیت الله هاشمی رفسنجانی با 79 سال سن در دوره یازدهم انتخابات و صادق طباطبایی با 34 سال سن در دوره اول انتخابات به ترتیب مسن ترین و جوان ترین نامزدهای ادوار انتخابات هستند.
جوان ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری در یازده دوره ای که از سال 58 تاکنون برگزار شده است صادق طباطبایی بوده است که در دوره اول با 36 سال سن وارد کارزار انتخاباتی شده بود. در آن دوره صادق خلخالی با 53 سال سن مسن ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود. ابوالحسن بنی صدر که در آن دوره حائز اکثریت آرا شد 46 ساله بود.
در انتخابات دوره دوم که دوم مردادماه سال 1360 و پس از عزل بنی صدر برگزار شد عباس شیبانی با 50 سال سن مسن ترین نامزد انتخابات بود. علی اکبر پرورش با 39 سال سن جوانترین نامزد انتخابات بود. محمد علی رجایی که در آن دوره حائز اکثریت آرا شده در دهه 40 عمر خود بود او 48 ساله بود. جالب آنکه در دوره سوم انتخابات ریاست جمهوری هم که بعد از ترور و شهادت محمد علی رجایی در همان سال 60 برگزار شد پیروز انتخابات باز هم در دهه 40 عمر خود بود.
آیت الله سید علی خامنه ای- رهبر معظم انقلاب- که در آن مقطع از سوی مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند 42 سال سن داشتند. سیدرضا زواره ای با 43 سال سن مسن ترین نامزد آن دوره از انتخابات بود. علی اکبر پرورش و حسن غفوری فرد 38 و 39 ساله بودند. علی اکبر پرورش بعد از صادق طباطبایی در ردیف دوم جوانترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار می گیرد.
در دوره چهارم هم آیت الله خامنه ای که در آن زمان 46 ساله بودند رای اکثریت را آوردند. در انتخابات سال 64 علاوه بر رهبر معظم انقلاب حبیب الله عسگراولادی و سید محمود کاشانی با یکدیگر رقابت می کردند که به ترتیب 53 و 43 ساله بودند.
دوره پنجم ریاست جمهوی در حالی برگزار شد که دیگر دوره پیروزی اعضای باشگاه نامزدهای چهل ساله به سرآمده بود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوره پنجم انتخابات ریاست جمهوری که در مردادماه سال 68 برگزار شد، با 55 سال سن پیروز انتخابات شد. عباس شیبانی رقیب او 58 ساله بود. در دوره ششم ریاست جمهوری هم آیت الله هاشمی رفسنجانی 59 ساله بود. جوانترین نامزد و در واقع جوانترین رقیب او در آن دوره احمد توکلی بود که 42 سال سن داشت.
انتخابات ریاست جمهوری سال 76 که به روی کارآمدن دولت اصلاحات انجامید دو نامزد 54 ساله داشت که رقابت اصلی هم بین همانها بود. سید محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری رقیبان اصلی این انتخابات بودند. محمد محمدی ری شهری 51 ساله در آن زمان، و مرحوم سیدرضا زواره ای 59 ساله در آن زمان، از نامزدهای دیگر این انتخابات بودند.
در انتخابات هفتم که از لحاظ تعداد نامزدها هم – بعد از انتخابات دوره اول- رکورد ثبت کرد سید محمد خاتمی با 58 سال پیروز انتخابات شد. شهاب الدین صدر با 40 سال سن جوانترین و سید محمود کاشانی با 59 سال سن مسن ترین نامزدهای آن دوره بودند.
تیرماه 84 آیت الله هاشمی رفسنجانی در سن 72 سالگی باز وارد کارزار انتخاباتی شد. او مسن ترین نامزد آن دوره از انتخابات بود. محمود احمدی نژاد که پیروز آن انتخابات شد با 49 سال سن جوانترین نامزد انتخابات سال 84 بود.
4 سال بعد در انتخابات دهم مهدی کروبی رکورد مسن ترین نامزد را زد. او با 73 سال سن در این انتخابات حضور پیدا کرده بود. محمود احمدی نژاد 53 ساله بود و رقبای او میرحسین موسوی و محسن رضایی به ترتیب 68 و 55 سال سن داشتند.
جوانترین نامزد انتخابات پیش رو علیرضا زاکانی است که 48 ساله است.آیت الله هاشمی رفسنجانی 79 ساله است و محمد باقر قالیباف با 52 سال سن وارد کارزار انتخاباتی شده است. ولایتی و حداد عادل هر دو 68 ساله هستند. رضایی 59 ساله شده است و محمدرضا عارف 62 ساله است.

منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات