کد خبر: ۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶- 29 April 2016
سخنگوی هیات مرکزی نظارت برانتخابات :

قانون اساسی حکمی درباره ترتیبات تنظیم وصدور اعتبارنامه ندارد

در قانون اساسی درباره ترتیبات تنظیم و صدور اعتبار نامه نمایندگان هیچ حکمی وجود ندارد و تعبیر صورت گرفته در این مورد درست نیست.
دکتر ره پیک در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما ، در مورد اظهارنظر برخی مقامات مبنی براینکه (قانون اساسی می گوید نماینده که انتخاب می شود با رای حوزه انتخابیه خودش انتخاب می شود و به محض اینکه رای آورد و در مجلس شورای اسلامی اعتبار نامه اش تصویب شد ، این وسط چیزی نداریم)، افزود : در قانون اساسی حکمی در این باره وجود ندارد .
وی با بیان اینکه اعتبارنامه نمایندگان روند خاصی دارد تصریح کرد: بعد از آنکه انتخابات چه ازنظر صلاحیت ها و چه از جهت حوزه های انتخابیه توسط شورای نگهبان تایید شد، نتیجه آن به دستگاه اجرایی اعلام می شود و بعد از آن هیات نظارت وهیات اجرایی باید اعتبارنامه نمایندگان را امضا وتایید کنند .
ره پیک اظهار داشت: اگر تمام این مراحل طی شد آن وقت اعتبار نامه نمایندگان به مجلس داده می شود و در مجلس نیز طبق قانون به اعتبار نامه ها رسیدگی می شود.
سخنگوی هیات مرکزی نظارت برانتخابات گفت: بر اساس قانون بررسی نمایندگان در مجلس مربوط به آن بخشی خواهد بود که شورای نگهبان نسبت به آن بخش اظهار نظر نکرده باشد .
وی ادامه داد : همه قوانین عادی تحت حاکمیت اصول قانون اساسی و براساس آن قابل تفسیر و بررسی است و قانون اساسی حق نظارت بر انتخابات را بصورت مطلق و عام به شورای نگهبان داده است .
ره پیک گفت: طبق اصل 99 قانون اساسی و تفسیر این اصل توسط شورای نگهبان و همچنین طبق قوانین عادی از جمله ماده 3 قانون مجلس شورای اسلامی ، نظارت شورای نگهبان عام و استصوابی وهمه مراحل وتمام امور مربوط به انتخابات است .
وی ادامه داد: شورای نگهبان به استناد مستندات قانون ازجمله مستندات ذکر شده نسبت به پرونده های مختلف اظهار نظر می کند و این رویه در تمام ادوار شورای نگهبان وجود داشته است و امر جدیدی نیست .
سخنگوی هیات مرکزی نظارت برانتخابات تاکید کرد : شورا بر اساس وظایف قانونی اش که نظارت بر انتخابات است در مورد پرونده های انتخاباتی اظهار نظر می کند لذا باید در بیان اصول و مفاد حقوقی قانون اساسی دقت کامل شود.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است