کد خبر: ۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹- 26 November 2016
دکتر کدخدایی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

رایزنی اولیه شورای نگهبان با رییس مجلس در مورد سیاست‌های کلی انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان گفت: رایزنی های اولیه ای با رییس مجلس در مورد سیاست کلی انتخابات داشتیم که ببینیم چه کاری می کنند. آنها هم مردد هستند که دولت لایحه را می دهد یا خیر.
دکتر کدخدایی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به طرح استفساریه قانون انتخابات و اینکه در چه مواردی, طرح به مجمع ارجاع داده می‌شود، عنوان کرد: شورای نگهبان این تفسیر را دارد که اگر در مواردی ابهامی نسبت به مصوبه‌ای وجود داشته باشد، مجلس نمی‌تواند آن را به مجمع ارسال کند. به دلیل اینکه شورای نگهبان هنوز در مورد آن اظهارنظری نکرده است.
او افزود: در همین استفساریه دو تاریخ پشت هم آمده است؛ یکی تاریخ بررسی صلاحیت و دیگری تاریخ اعلام صحت انتخابات. شورای نگهبان هم می‌خواهد بداند مقصود مجلس کدام یک از این دو تاریخ است. بنابراین هنوز شورای نگهبان اعلام نظری نکرده است. تا زمانی هم که نظر شورای نگهبان روشن نشده باشد، مجلس نمی‌تواند آن را به مجمع بفرستد. این هم منطقی و عقلانی است. مجمع هم به صورت مستقل تا زمانی که طرحی به آن ارجاع نشده باشد، نمی‌تواند در این خصوص ورود پیدا کند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تا الان نظرات زیادی در مورد شرایط رجل سیاسی به شورای نگهبان رسیده است، گفت: روابط عمومی شورا روزانه این نظرات را دسته‌بندی و برای ما ارسال می‌کند. ما هم آنها را در اختیار مرکز تحقیقات شورای نگهبان قرار می‌دهیم. جلسات کارشناسی در مرکز تحقیقات به صورت روزانه و مستمر برقرار است و از این نظرات استفاده می‌کنند. در نهایت هم وقتی پیش‌نویس نهایی آماده شد، آن را به شورای نگهبان ارسال می‌کنند و ما در جلسه عمومی آن را مطرح و اعلام نظر می‌کنیم.
او در پاسخ به این سوال که نظر نهایی شورای نگهبان در مورد شرایط رجل سیاسی چه زمانی مشخص می‌شود، گفت: خیلی با سرعت کار می‌کنیم که به کار بررسی شرایط رجل سیاسی برسیم. اما نمی‌توانم در این مورد هم زمان بدهم. من نمی‌توانم شخصا در این مورد نظر بدهم من الان آب هم بخورم، شما می‌گویید سخنگوی شورای نگهبان آب خورد. برای همین آب خوردن ما هم سیاسی است.
دکتر کدخدایی در مورد رایزنی‌های صورت گرفته در خصوص سیاست‌های کلی انتخابات نیز خاطرنشان کرد: رایزنی‌های اولیه‌ای با رییس مجلس در مورد سیاست کلی انتخابات داشتیم که ببینیم چه کاری می‌کنند. آنها هم مردد هستند که دولت لایحه را می‌دهد یا خیر. نمایندگان مجلس نظرشان این بود که اگر دولت نتواند در زمان کافی لایحه بدهد، شاید خودشان از طریق طرح وارد شوند و قوانین را اصلاح کنند.
او ادامه داد: در مورد لایحه جامع انتخابات که در دولت در حال بررسی است، صحبت خاصی با وزارت کشور نداشتیم. دولت در این مورد مستقلا اعلام نظر می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به موضوع انتخابات الکترونیک یادآور شد: در انتخابات سال ۹۰ در برخی حوزه‌های انتخابیه به صورت آزمایشی انتخابات الکترونیک برگزار شد. الان هم پیشنهاد این نبود که باز هم به‌صورت پایلوت برگزار شود. پیشنهاد این بود که به صورت کامل برگزار شود. شورای نگهبان هم این پیشنهاد را بررسی کرد و چند مولفه از جمله امنیت و کیفیت و موارد دیگری را برشمرد و از وزارت کشور خواست تا نسبت به این موارد رسیدگی کند.
او با تاکید بر اینکه مشکل خاصی در این زمینه با دوستان وزارت کشور نداریم، گفت: خوشبختانه رابطه‌مان با وزارت کشور خوب است. اما در حوزه امنیت انتخابات الکترونیک ما باید اطمینان حاصل کنیم. در اینصورت هیچ منعی نخواهد داشت. رسیدن این طرح به انتخابات سال ۹۶ منوط به تلاش دوستانمان در وزارت کشور است. ما هنوز پاسخی از وزارت کشور دریافت نکردیم.
دکتر کدخدایی در پاسخ به این سوال که شما در مجلس اصلاح‌طلب رای آوردید و می‌گویند پشت پرده جلساتی هم با آقای عارف داشتید شرط عارف برای حمایت از شما چه بود، گفت: آنچه گذشت دیگر گذشته است. آقای عارف انسان شریف و متدین و دوست داشتنی است و ما هم به ایشان ارادت داریم.
او در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی افتاد که آقای عارف آنقدر برای شما رایزنی کردند، گفت: این را از خودشان سوال کنید.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات