کد خبر: ۵۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲- 10 November 2018

تاکید بر شایسته‌گزینی در اصلاح قانون انتخابات

دکتر کدخدایی گفت: شورای نگهبان از هر طرحی که موجب شایسته‌گزینی و ارتقای انتخابات شود، مشروط به اینکه در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، استقبال می‌کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز (شنبه 19 آبان) با اصحاب رسانه، درباره مصوبات شورای نگهبان گفت: تعداد 8 مصوبه‌ی مجلس، یک اساسنامه‌ی دولت و تعدادی استعلامات دیوان عدالت اداری مورد بررسی اعضای شورای نگهبان قرار گرفته و اظهار نظر شده است که «طرح استفساریه بند (هـ) تبصره (1) قانون بودجه سال 1397 کل کشور» و «اصلاح اساسنامه شرکت‌های عمران شهرهای جدید اندیشه، بهارستان، بینالود، علوی، گلبهار، عالیشهر، تیس، پردیس، پرند، فولادشهر، مجلسی، رامین، هشتگرد، سهند، صدرا، رامشار و مهاجران (امیرکبیر)» مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشدند.
وی افزود: هفت مصوبه‌ی مجلس با عناوین «طرح اصلاح قانون صدور چک»، «لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان»، «لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «لایحه حفاظت از خاک»، «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» و «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» ایراداتی داشت که به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. (لینک گزارش کامل اظهارنظرهای شورای نگهبان)
قائم مقام دبیر شورای نگهبان در ادامه با اشاره به روند بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) گفت: شورای نگهبان نسبت به لایحه CFT یازده ایراد اصلی گرفته و 11 ایراد دیگر را مبنیّاً به همان 11 مورد ایراد گرفته است که اگر مجلس 11 مورد ایراد اصلی را رفع کند، ایرادات دیگر خود به خود رفع می‌شود.
دکتر کدخدایی در پاسخ سئوالی مبنی بر اینکه بر اساس اعلام رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شورای نگهبان طی بندی لایحه CFT را خلاف منافع ملی اعلام کرده، نظر شورا در این مورد چیست، گفت: شورای نگهبان طی یک بند در ذیل 22 ایراد اعلام کرده؛ با توجه به ایرادات 22 گانه و همچنین الحاق به این کنوانسیون با فرض غیرقابل اصلاح بودن آن، خلاف منافع ملی است؛ به همین دلیل اگر مجلس شورای اسلامی بتواند ایرادات 22 گانه را رفع نماید، این ایراد آخر هم رفع شده تلقی خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که چرا بند 2 ماده واحده و بند (ب) جز 1 ماده 2 کنوانسیون، خلاف موازین شرع شناخته شده است، اظهار داشت: ماده 6 کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم تصریح کرده است که هیچ‌گونه حق شرطی را نمی‌پذیرد و فقط در مورد ارجاع به داوری این مسئله و حق شرط‌ها پذیرفته شده است، بنابراین به نظر فقهای معظم شورای نگهبان این موضوع خلاف شرع بوده است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره چرایی اعلام نظر شورای نگهبان درباره CFT  همزمان با دور دوم تحریم‌های آمریکا در روز 13 آبان ماه، متذکر شد: ما تا 6 آبان ماه برای اعلام نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کنوانسیون CFT صبر کردیم ولی چون مهلت قانونی ما در 6 آبان به پایان می‌رسید بنابراین نظر خود را در زمان مقرر به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم و هیأت عالی نظارت مجمع نظرات خود را درباره CFT  عصر روز شنبه برای ما ارسال کرد که ما همان زمان آن را برای مجلس ارسال و این مسأله را اعلام عمومی کردیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا اعلام نظر شورای نگهبان همزمان با اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا نمی‌تواند معنای جدیدی مبنی بر خود تحریمی داشته باشد، تأکید کرد: به کار بردن عبارت خود تحریمی کار خوبی نیست و نباید بکار برده شود. رئیس‌جمهور آمریکا دور دوم تحریم‌های خود را روز جمعه (11 آبان) اعلام کرد ولی ما نظرمان را روز یکشنبه (13 آبان) بیان کردیم. این نظرِ شورا است؛ هر زمان که نظر شورای نگهبان مشخص گردد اعلام می‌شود. شنبه و یکشنبه هم ندارد. مگر می‌شود نظر شورا را اعلام نکنیم؟ وقتی مصوبه‌ای مغایرتی داشته باشد، ما باید نظرمان را اعلام کنیم. بنابراین ربط دادن این مسئله به نظر شورای نگهبان که روز یکشنبه اعلام شد، درست نیست و این مسائل ربطی به هم ندارند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به این ایراد که نظر هیأت عالی نظارت، خارج از مهلت قانونی اعلام شده، آیا مجلس می‌تواند آنها را اعمال نکند؟ یادآور شد: مجمع در آیین‌نامه خود محدوده‌ی زمانی مقرر نکرده است. شورای نگهبان در ۱۰ روز و یا با درخواست استمهال، حداکثر باید ظرف ۲۰ روز نظرش را اعلام کند اما مجمع تشخیص مصلحت نظام مقید به زمان نیست و آیین‌نامه فعلی هیأت نظارت این محدودیت را ندارد و هر وقت نظراتش را برای ما ارسال کند، ما آن را برای مجلس ارسال خواهیم کرد.
وی در واکنش به پرسش خبرنگاری در مورد اینکه نظر شخصی شما درباره لایحه CFT چیست، گفت: نظر شخصی خود را بیرون از اینجا اعلام می‌کنم. اینجا در مقام سخنگوی شورای نگهبان هر سؤالی باشد در خدمت هستم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایراد شورای نگهبان به لایحه مربوط به مناطق آزاد که مغایر با اصل ۷۴ قانون اساسی اعلام شده است، آیا در معافیت‌های مالیاتی هم باید اصلاحاتی صورت گیرد؟ و آیا این موضوع مغایرتی با اقتصاد مقاومتی دارد؟ تصریح کرد: شورای نگهبان وارد بحث‌های کارشناسی نمی‌شود، مصلحت، تشخیص و کارشناسی بر عهده مجلس و دولت است که طرح‌ها و لوایح را تنظیم می‌کنند. شورای نگهبان مصوبات را بر اساس موازین شرع، قانون اساسی و در برخی موارد سیاست‌های کلی نظام مورد رسیدگی قرار می‌دهد؛ لذا در مورد مصوبه‌‌ی مورد نظر، تشخیص اعضای شورای نگهبان عدم مغایرت با اقتصاد مقاومتی بود.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره موضوع استانی شدن انتخابات مجلس نیز گفت: اصلاح قانون انتخابات در مجلس در حال حاضر با حضور کارشناسان و نمایندگانی از شورای نگهبان در حال بررسی است. مسائل مختلفی هم از جمله تبلیغات، استانی شدن انتخابات و... در آن مطرح است. انتظار ما همّت مجلس در این‌باره است و امیدواریم مجلس هرچه سریع‌تر قانون انتخابات را اصلاح کند و ما نیز هر زمان که مصوبات مجلس برای ما ارسال شود آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
دکتر کدخدایی با اشاره به تصویب یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس، تصریح کرد: شورای نگهبان از هر طرح و مصوبه‌ای که در چارچوب قانون اساسی و شرع باشد، استقبال می‌کند، اما طرح‌ها نباید به کاهش مشارکت مردم در انتخابات منجر شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر نمی‌کنید طرح استانی شدن انتخابات موجب رانت و حذف برخی افراد و جریانات می‌شود، افزود: ما در این زمینه تذکراتی را به نمایندگان مجلس داده‌ایم و جلساتی هم با آنها داشته‌ایم. ضمن اینکه شورای نگهبان از هر طرحی که موجب شایسته‌گزینی و ارتقای انتخابات شود، مشروط به اینکه در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، استقبال می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: طرح‌ها نباید منجر به کاهش مشارکت در انتخابات شود و شورای نگهبان درباره استانی شدن یا نشدن انتخابات اصراری ندارد، لذا استانی، منطقه‌ای و یا موارد دیگر در انتخابات مجلس، برای ما تفاوت ندارد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه ایراد شورای نگهبان نسبت به لایحه CFT به متن اساسنامه‌ی این لایحه بوده و افرادی که این کنوانسیون را طراحی کرده‌اند غیرایرانی بودند و قرار نیست متن اساسنامه تغییر کند، بنابراین مجلس چگونه می‌تواند این ایراد شورای نگهبان را رفع کند؟ گفت: تمامی کنوانسیون‌ها، موافقتنامه‌ها اینگونه است، به طور مثال یک مورد ارجاع درباره داوری در متن این لایحه مورد ابهام فقهای معظم شورای نگهبان قرار گرفت و آنها نیز حق شرط را کافی ندانستند و درخواست کردند که این موضوع کامل‌تر شده و ایراداتی به آن وارد کردند.
دکتر کدخدایی اضافه کرد: در قانون اساسی کشورمان ظرفیت‌های خوبی پیش‌بینی شده که می‌تواند قوانین و مصوبات را از بن‌بست خارج کند. مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و شورای نگهبان مکانیسم‌هایی محسوب می‌شوند که در نهایت می‌توانند راهکارهایی را پیدا کنند.
وی همچنین در پاسخ به این شبهه که آیا فعالیت هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص، موازی اقدامات شورای نگهبان است یا خیر؟ تأکید کرد: از سال 86، مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی را برعهده دارد که از سوی مقام معظم رهبری این وظیفه طبق اصل 110 قانون اساسی به این مجمع تفویض شده بود که در دوره‌ی جدید و از سال 1396 این وظیفه به هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام واگذار شده است.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتش را طبق وظایف نظارتی خود در مورد طرح‌ها و دیگر مسائل اعلام می‌کند و از طرف دیگر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام جانشین تشخیص مصلحت شده و پیش از این نیز درباره دیگر مصوبات هم نظرات خود را اعلام می‌کرده است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی فضاسازی برخی‌ها نسبت به بررسی مصوبه CFTدر شورای نگهبان و منشأ این جوسازی‌ها، گفت: اگر منشأ این مسائل را می‌دانستیم، اعلام می‌‌کردیم. در کشور ما آزادی کامل وجود دارد بنابراین  هر کسی می تواند آزادانه اظهار نظر ‌کند.
دکتر کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با ادعای یکی از فعالان سیاسی کشور درباره‌ی اضافه شدن هشت میلیون رأی به تعداد آراء در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گفت: چرا ایشان ادعا نکرده است که 100 میلیون رأی به ‌آراء اضافه نشده است؟ آیا اگر دیگران درباره ایشان همینطور یک ادعایی کنند و نسبت ناروایی بدون استنادات به وی دهند، آیا واجد اهمیت است و یا اساساً اینگونه اظهار نظر کردن درست است؟
سخنگوی شورای نگهبان افزود: بزرگ‌تر از این ادعاها در سال 88 درباره صحت انتخابات مطرح شد اما هیچ استناداتی هم درباره‌ی آنها ارائه نشد و بسیار زشت است که دوباره چنین ادعاهای بی‌پایه‌ای مطرح می‌شود و وقت مردم با اظهاراتی که صحت و مبنایی ندارد، گرفته می‌شود.
دکتر کدخدایی در پایان و در پاسخ به این سؤال که آیا اعضای شورای نگهبان در زمان بررسی مجدد لایحه‌ی الحاق به CFT در مجلس حضور خواهند یافت یا خیر، گفت: ما طبق روال گذشته که هنگام بررسی در مجلس حضور می‌یافتیم در مورد این لایحه هم در مجلس حاضر خواهیم شد.
 
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات